A cargoforgalom kiszorulóban van az utasforgalom miatt a budapesti Liszt Ferenc Repülőtéren. Mivel a kapacitás elérte a határait, ezért a kormány egy új teherforgalmi repülőtér építését tervezi Magyarországon. Még nincs végleges helyszín, ám szóba került Debrecen, Pécs, Kecskemét, Sármellék és Tököl is, de az is lehet, hogy ezt is Budapesten alakítanák ki.
Az utasforgalom nő, a cargogépek már alig tudnak leszállni
Koncessziós formában új teherforgalmi repülőtér építését tervezi a kormány Magyarországon. Ennek az az oka, hogy a budapesti Liszt Ferenc Repülőtér utasforgalma folyamatosan nő: tavaly meghaladta a 17,6 millió főt. A légiáru-forgalom azonban elérte a 400-450 ezer tonnás kapacitását, a cargogépek pedig emiatt kiszorulhatnak a kifutópályákról. A kormány így nemcsak gazdaságpolitikai, hanem infrastruktúra-optimalizálási okokból is sürgeti ezt a beruházást.
Hamarosan kiírják a pályázatot
A koncessziós pályázatot fél éven belül kiírják. A beruházás előkészítése körülbelül másfél évig tart, a kivitelezés pedig ugyanennyit venne igénybe. Zöldmezős beruházás esetén akár 8 évre is szükség lehet, míg egy már meglévő repülőtér fejlesztése akár 4 év alatt megvalósulhatna.
Még nincs helyszín, hiszek sok a feltétel
Gulyás Gergely, miniszterelnökséget vezető miniszter a szerdai Kormányinfón kiemelte: több helyszínt is vizsgálnak, hogy mi lehetne a legoptimálisabb az új repülőtér kiépítésére. Négy települést már felmértek, azonban a hivatalos döntés még nem született meg. Az új repülőtérhelyszín kiválasztásának két legfontosabb szempontja az, hogy nonstop üzemelni tudjon és kiváló közúti-vasúti elérhetőség legyen a közelében. Mivel a főváros környékén a zajvédelmi szabályok miatt az előbbit nem lehet biztosítani, úgy tűnik, hogy Budapest egyelőre kiesik a lehetséges helyszínek közül. A leendő cargoreptérnek tehát olyan helyre kell kerülnie, amely lakóövezetektől távol esik, de mégis jól bekapcsolható az ország logisztikai hálózatába.