A Csongrád-Csanád Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat munkaközösségi találkozójának keretein belül több, mint ötvenen a makói Zöld Házban gyülekeztek. A természet rezgéseiből erőt merítve, valamint tibeti hangtálakkal előidézett terápia segítségével hangolódtak rá az élménypedagógia és a tapasztalati tanulás nyújtotta lehetőségekre. Ezekkel a módszerekkel új ingereket keltve, pozitív élményt alakítanak ki a gyerekekben a tanulással kapcsolatban.
A makóiak voltak a házigazdák
Csütörtökön a Csongrád-Csanád Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat Makói Tagintézménye volt a házigazdája a megyei munkaközösségi találkozónak. Koczkás Anikótól, a szervezet igazgatójától megtudtuk: minden évben négy ilyen alkalommal gyűlnek össze közösen. Hangsúlyozta: ezek a találkozók szakmailag előrelendítik a résztvevőket, ráadásul mindig nagyon jó hangulatban zajlanak. A Zöld Ház vendégei most a nevelési tanácsadás, illetve a gyógypedagógiai fejlesztés feladatait ellátó szakemberek voltak.

A Zöld Házban gyülekeztek a megyei munkaközösségi találkozón megjelentek. Fotó: Nagy Dóra
Rezgések és rezdülések
Koczkás Anikó kiemelte: azért volt rendhagyó a napjuk, mert találkozójuk témája a tapasztalati tanulás és az élménypedagógia feldolgozása volt. Ehhez központi elemként a rezgést választották, melyhez a természet rezdüléseit és tibeti hangtálakat hívtak segítségül. Bejárták és megismerték a Zöld Házat, a Maros-ártéri erdőt és a Lombkoronasétányt, ezzel kapcsolódva a tematikához. Hiszen így ők maguk is megismerhették, feleleveníthették a tapasztalati ismeretszerzést saját élményeiken keresztül – fűzte hozzá a Pedagógiai Szakszolgálat helyi tagintézményének igazgatója.

A Lombkoronasétányon tett séta pillanatai. Fotó: Borka Péter
A makói óvodákban már nem ismeretlen a tapasztalati tanulás
A makói tagintézményen keresztül már 9 éve folyik egy Csivitelő nevű program, amely több helyi óvodában valósul meg. Ezek élményalapú foglalkozások, melyek főleg az iskolába készülő gyermekeket készíti fel az új környezetre és behatásokra. Az alkalmak célja, hogy az együttműködést, a kommunikációt fejlesszék, hiszen a társas kapcsolatok kialakulása nagyon fontos egy kisiskolás életében. Eddig sok pozitív visszajelzést kapott a Pedagógiai Szakszolgálat a Csivitelővel kapcsolatban.
Jó viszony kialakítása a tanulással már gyermekkorban
Koczkás Anikó kifejtette: a mai világban a digitális eszközhasználat teljesen átvette az irányítást, a gyerekek is ebben nőnek fel, az életük része. Azonban úgy gondolja, hogy meg kell ragadni az alkalmat, hogy más eszközökön keresztül találják meg a hozzájuk vezető utat. Feladatuk, hogy olyan élményeket adjanak a kicsiknek, amik miatt pozitívan fognak hozzáállni a későbbiekben a tanuláshoz. Hiszen a kora gyermekkorban szerzett tapasztalatok egy életre meghatározzák az ahhoz való viszonyunkat. Elkerülhetetlen az, hogy ahogyan a gyerekek nőnek, leginkább a közösségeken keresztül kénytelenek megtapasztalni az ismeretszerzés folyamatait, ezekhez kínálnak olyan eszközöket, amellyel a saját tapasztalatszerzés kerül előtérbe.
Nyári táborokban is átadják a tudást még a legkisebbeknek is
Az Angyalsóhaj Alapítvány nyári táborainak sorozatában a Csongrád-Csanád Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat Makói Tagintézményének programjai is helyet kaptak. A Cseperedő Táborban az óvoda és iskola közötti átmenetben érintett gyermekeket várják, a Pöttöm pajtik táborban pedig az 1-3 éves korosztály vehet részt. Ezekbe a foglalkozásokba nem csak a Csivitelő bevált eszközeit csempészik majd be, hanem például az állatasszisztált terápiát is. Céljuk, hogy jókedvűen, vidáman teljen a kicsik számára az 1-1 hét, elég, ha a szakemberek tudják, hogy mi a valódi szándékuk és egyes feladatokkal mit kívánnak valójában fejleszteni – tette hozzá Koczkás Anikó.